Livio levert zorg op afstand met eigen beeldzorgteam

Livio levert sinds juni 2022 beeldzorg aan thuiszorgcliënten. Cliënten kunnen via een speciale tablet thuis beeldbellen met een zorgmedewerker. Op deze manier kunnen zij op afstand zorg ontvangen. Voorheen werd dit door een externe partij gefaciliteerd, maar sinds april dit jaar is Livio een eigen beeldzorgteam gestart. Maar hoe werkt zo’n beeldzorgteam nu eigenlijk? Hoe heeft Livio dit gerealiseerd, waarom wordt er beeldzorg geleverd én hoe ervaren cliënten de zorg op afstand? We vragen het aan Lars Hollink, leidinggevende van het Livio beeldzorgteam. 

Zorg op afstand zorgt voor meer eigen regie 
“Bij Livio vinden we het erg belangrijk om de zelfredzaamheid van de cliënt te verhogen én de regie zoveel mogelijk bij de cliënt te laten. Het leveren van beeldzorg draagt hieraan bij. Wat de cliënt zelf nog kan, stimuleren wij om dat zelf ook te doen. Het beeldzorgteam kijkt op afstand mee en kan zo de cliënt ondersteunen. Bijvoorbeeld bij de inname van medicatie. Daarnaast weet de cliënt precies op welk tijdstip er gebeld wordt door het beeldzorgteam. Je hoeft niet meer te wachten op een medewerker die langskomt. Dat geeft meer vrijheid. Ook zorgt beeldzorg ervoor dat we meer cliënten kunnen helpen die wel echt fysieke zorg nodig hebben”. 

Larshollink
Wat de cliënt zelf nog kan, stimuleren wij om dat zelf ook te doen".

Start Livio beeldzorgteam 

"Ons beeldzorgteam bestaat uit 9 collega's met een zorgachtergrond. Doordat we eerst een periode beeldzorg hebben geleverd via een externe partij hebben we veel ervaring opgedaan. Mede daardoor is het ons gelukt om in zeer korte tijd een eigen beeldzorgteam op te zetten van kwalitatief hoog niveau. Waar het in het begin voor de collega's even wennen was, met name het computer- en administratieve deel, vinden ze het werk nu geweldig om te doen. Ze ervaren ondanks het beeldscherm geen afstand tot de cliënt. Doordat je echt een één op één moment hebt kun je de cliënt extra aandacht geven. Als je bij iemand thuis bent zijn er soms randzaken die weer voor afleiding kunnen zorgen. Daarnaast zijn de lijntjes met de collega's in de wijk veel korter. Dat werkt erg prettig".  

Onze beeldzorgcollega's ervaren ondanks het beeldscherm geen afstand tot de cliënt."

Voordelen voor de cliënt 

“Momenteel leveren we aan ruim 70 thuiszorgcliënten zorg op afstand. En dit aantal groeit nog wekelijks. We merken dat een eigen beeldzorgteam ook voor de cliënt veel voordelen met zich meebrengt. Het is meer vertrouwd als ze iemand zien en spreken uit de eigen regio. Zorg op afstand is in het begin toch wennen. Daarnaast dragen onze collega's de Livio paarse jasjes wat zorgt voor herkenbaarheid, ook via beeld."  

En de cliënten?
"Die zijn gelukkig ook enthousiast! Ze krijgen een stukje eigen regie terug. Enkele cliënten waren in het begin zeker sceptisch, want ze zijn fysieke zorg gewend. Onze wijkverpleegkundigen beoordelen daarom eerst of de cliënt geschikt is om beeldzorg te ontvangen en of het geen gezondheidsrisico's oplevert. Daarna wordt er een oefentraject gestart en betrekken we naasten erbij zodat zij ook weten hoe de zorg op afstand werkt. En mocht er toch nog iets ‘technisch’ aan de hand zijn? Dan komen onze tech-ambassadeurs langs. Dit zijn collega's in de wijk die onder andere bij problemen rondom beeldzorg ingezet kunnen worden om bij die cliënten langs te gaan."  

Onze cliënten krijgen een stukje eigen regie terug."

Meer weten over ons beeldzorgteam en zorg op afstand?

Neemt u dan gerust contact op met onze afdeling Innovatie&Zorgtechnologie via 0900-9200 of vul onderstaande contactformulier in via de groene knop.