Livio
  • Verwijzers
  • Behandelingen
  • Werken bij
  • Nieuws
  • Voor cliënten
Bel 0900-9200
  • Zorg
    • Zorg aan huis
    • Dementiezorg
    • Lichamelijke zorg
    • Revalidatiezorg
    • Lichamelijke beperking
    • Tijdelijke opname
    • Dagbesteding
    • Voor mantelzorg
  • Wonen
    • Wat te doen?
    • Wonen met Wet langdurige zorg
    • Wonen met thuiszorgindicatie
    • Livio locaties
  • LivioPlus
    • Aan huis diensten
    • Activiteiten en sportaanbod
    • Cursussen
    • Winkelvoordeel
    • LivioPlus lid worden
  • Over Livio
    • Onze werkwijze
    • Organisatie structuur
    • Jaarverslagen
    • Duurzaamheid
    • Vrienden van
    • Zorgverzekeraars
    • Samenwerkingen
  • Contact
Bel 0900-9200
  • Home
  • Nieuws
  • ‘Met de inzet van zorgtechnologie vergroten we de eigen regie van onze cliënten’
Terug naar overzicht
18-09-2025
Laatste 5 berichten
  • 18-09-2025 ‘Met de inzet van zorgtechnologie vergroten we de eigen regie van onze cliënten’
  • 15-09-2025 Livio Doorzettersprijs uitgereikt bij Singelloop
  • 12-09-2025 ‘Medewerkers denken nu heel actief mee over afvalscheiding’
  • 11-09-2025 Open dag locatie De Broekheurnerstede
  • 08-09-2025 Internationale Dag van de Fysiotherapeut - 8 september
DS302277

‘Met de inzet van zorgtechnologie vergroten we de eigen regie van onze cliënten’

Hoe kunnen we cliënten zo lang mogelijk op eigen kracht laten leven en tegelijkertijd de zorg toekomstbestendig organiseren? Volgens Sanne Scharenborg is technologie steeds vaker onderdeel van het antwoord. Vanuit Team Kwaliteit, Beleid en Innovatie is zij nauw betrokken bij de inzet van zorgtechnologie binnen Livio. “Door het slim inzetten van technologie durf ik de uitdagingen wel aan.”
  
Met een achtergrond als verpleegkundige, een master Gezondheidspsychologie & Technologie en een passie voor doelmatigheid, weet Sanne als geen ander wat zorgtechnologie op de werkvloer kan brengen. “Binnen Livio werken we met een bewust gekozen set aan technologie. Daarmee kunnen we o.a. zorg op afstand verlenen, medicatie aanreiken en dagstructuur aanbieden. En daar hebben zowel cliënten als zorgmedewerkers baat bij.” 
 
Leg eens uit… 
“Neem die zorg op afstand. Wij hebben een beeldzorgteam binnen Livio dat kan worden ingezet bij ouderen die fysiek nog in staat zijn om bepaalde handelingen zelf uit te voeren. Via een eenvoudig te bedienen tablet, de Compaan, kunnen cliënten beeldbellen met zorgmedewerkers en op afstand ondersteuning krijgen. Zo kan iemand via een beeldscherm hulp krijgen bij bijvoorbeeld het toedienen van insuline, op het moment dat het hem uitkomt. De Compaan bevat tevens een agendafunctie waardoor geplande afspraken vanuit het ONS dossier op de tablet kunnen worden getoond. Cliënten kunnen zo snel zien hoe laat de zorg komt of wanneer ze naar de kapper moeten. Ook de familie kan op afstand via het mantelzorgportaal Caren afspraken inplannen. Superhandig.”  
 
Dan heb je het dus over dagstructuur? 
“Klopt. En daar hebben we naast de Compaan ook de Luna en de Tessa voor. Luna is een soort fotolijstje dat bij de cliënt op de kamer staat en waarop de afspraken vanuit het ONS dossier en Caren kunnen worden getoond. Cliënten met (beginnende) cognitieve problemen worden op deze wijze geholpen met het creëren van structuur en zelfredzaamheid. De Tessa is zowel in vormgeving als functionaliteit iets complexer, waardoor vaak iets meer prikkels worden ervaren. Deze technologie is daarom niet voor iedere cliënt geschikt. Daarnaast maken we binnen Livio gebruik van Medido. Dat is een automatische medicijndispenser die we standaard inzetten bij zorgvragen rondom het aanreiken van medicatie. Door de inzet van Medido ervaart de cliënt meer eigen regie en zelfstandigheid.” 
 
Hoe bepaal je of zorgtechnologie iets gaat toevoegen? 
“We kijken bij zorgtechnologie altijd naar bewezen technologieën. Dat wil zeggen dat de technologieën die wij overwegen, getoetst en aangemerkt moeten zijn bij DigiZo. Daarnaast moet zorgtechnologie altijd doelmatig zijn. Anders gezegd: het moet resultaat opleveren. Dit kan door het besparen van een fysiek zorgmoment, het vergroten van de eigen regie en zelfstandigheid van de cliënt of een tijdwinst zijn. Wat ik in dit kader een mooi voorbeeld vind, is het slimme continentie-materiaal. Daarmee monitoren we 72 uur lang wat het continentiepatroon van een cliënt is. Als je dat patroon eenmaal kent, kun je daar goed op inspelen. Waar een cliënt voorheen misschien standaard op drie of vier vaste momenten op de dag werd verschoond, kan uiteindelijk blijken dat twee momenten volstaan. Bijvoorbeeld door de inzet van passender continentiemateriaal gedurende de dag. Fijn voor de cliënt, want die wordt niet onnodig gestoord. Fijn voor ons omdat het direct een tijdbesparing oplevert. Uiteindelijk is dat waar het bij zorgtechnologie om draait: de zorg slimmer organiseren.” 

Wat kunnen we aan technologie nog verwachten? 
“Er gebeurt veel op dit gebied. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden van robot Sara binnen Livio. Sara – een sociale zorgrobot - is in staat cliënten ‘persoonlijke’ aandacht te geven op basis van vooraf ingevoerde interesses. Juist tijdens piekmomenten biedt Sara verlichting. Door cliënten een rustgevend of activerend programma te bieden dat volledig is afgestemd op de cliënt. In oktober gaan we een inspiratiesessie organiseren voor alle kleinschalig wonen locaties en de verpleeghuislocaties. Mogelijk volgt daarna een pilot met Sara.” 
 
Hoe borg je de adaptie van technologie in de organisatie? 
“Binnen Livio hebben we bewust gekozen voor de integratie van zorgtechnologie als onderdeel van onze zorg. De kennis over en het uitdragen van onze werkwijze aan de hand van de ‘schijf van vijf’ methodiek is hiervoor cruciaal. We richten ons nu vooral op het bekendmaken van wat we inzetten aan technologie, uitleggen hoe je het moet gebruiken en hoe je dat kunt uitdragen richting de cliënt. Ook hebben we het aantal techambassadeurs verder uitgebreid. Elke team heeft nu zo’n techambassadeur die medewerkers op weg kan helpen bij de inzet van technologie.” 
 
Tot slot: wat maakt zorgtechnologie voor jou zo boeiend? 
“Ik vind het leuk om te bekijken hoe zorgtechnologie kan ondersteunen bij zaken waar cliënten en zorgmedewerkers in de praktijk tegenaan lopen. Elke verbetering die we kunnen realiseren in relatie tot de eigen regie en zelfstandigheid van cliënten én de organisatie van de zorg is winst. Daar wil ik graag aan bijdragen.” 

DS302277
dame met roze jurk en telefoon in de hand
Vragen? Bel ons of vul het contactformulier in.

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 - 17.00 uur.

Bel 0900-9200 Contactformulier
Ervaringsplatform in de zorg
Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nl Patiëntenfederatie Nederland Livio wijkverpleging is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Handige Links
  • Wonen
  • Behandelingen
  • Nieuws
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
Informatie voor naasten en mantelzorg
  • Indicatie aanvragen
  • Wet zorg en dwang
  • Logeren voor naasten
  • Algemene voorwaarden aangaan zorgovereenkomst
Dienst
  • LivioPlus Ledenservice
Contact
Bel 0900-9200
  • Privacy
  • Disclaimer
© 2025 Livio