Livio
  • Verwijzers
  • Behandelingen
  • Werken bij
  • Nieuws
  • Voor cliënten
Bel 0900-9200
  • Zorg
    • Zorg aan huis
    • Dementiezorg
    • Lichamelijke zorg
    • Revalidatiezorg
    • Lichamelijke beperking
    • Tijdelijke opname
    • Dagbesteding
    • Voor mantelzorg
  • Wonen
    • Wat te doen?
    • Wonen met Wet langdurige zorg
    • Wonen met thuiszorgindicatie
    • Livio locaties
  • LivioPlus
    • Aan huis diensten
    • Activiteiten en sportaanbod
    • Cursussen
    • Winkelvoordeel
    • LivioPlus lid worden
  • Over Livio
    • Onze werkwijze
    • Organisatie structuur
    • Jaarverslagen
    • Duurzaamheid
    • Vrienden van
    • Zorgverzekeraars
    • Samenwerkingen
  • Contact
Bel 0900-9200
  • Home
  • Nieuws
  • ‘Het voelt goed dat we zorgcollega’s werk uit handen kunnen nemen’
Terug naar overzicht
03-09-2025
Laatste 5 berichten
  • 03-09-2025 ‘Het voelt goed dat we zorgcollega’s werk uit handen kunnen nemen’
  • 25-08-2025 Tante Co zegt ‘ja’ tegen de radio
  • 20-08-2025 'Ouderen piekeren best veel en yoga brengt rust'
  • 05-08-2025 ‘Dankzij de Huiskamer van de Wijk bloeit mijn schoonvader helemaal op’
  • 15-07-2025 ISO 9001:2015 audit goed verlopen!
Meergaarden zorgondersteuners A

‘Het voelt goed dat we zorgcollega’s werk uit handen kunnen nemen’

Extra taken voor zorgondersteuners De Meergaarden

Sinds de zomer van 2024 verrichten zorgondersteuners van locatie De Meergaarden in Eibergen extra taken. Naast huishoudelijke werkzaamheden worden ze nu ook betrokken bij de zorgverlening. Zorgondersteuners Danielle Brunsveld en Bianca Witbreuk zijn enthousiast: “Eerst deden we alleen dagdiensten. Daar kwamen vorig jaar avonddiensten met speciale routes bij. Deze extra diensten worden de route van de 4e zorgondersteuner genoemd; je wordt dan ingezet op alle afdelingen.”   

De 4e zorgondersteuner helpt bewoners die nog behoorlijk zelfredzaam zijn met zorgtaken. “Denk aan steunkousen aan- en uitdoen, ondersteunen bij de toiletgang en helpen met aan- en uitkleden. Bovendien springen wij als zorgondersteuner nu ook bij als een helpende extra ondersteuning nodig heeft”, vertelt Danielle trots.  
 
Moesten jullie daar nog voor bijleren? 
Bianca: “Ja, om die speciale routes te mogen lopen hebben we e-learnings en praktijklessen gevolgd. Deze werden gegeven door een ervaren verpleegkundige. Daar kon je je op vrijwillige basis voor aanmelden. Het was dus niet verplicht om die extra taken te doen.” 
 
Had je gelijk een beeld bij die extra taken? 
“Om eerlijk te zijn niet”, bekent Bianca. “Ik dacht dat ik meer activiteiten zou ondernemen met de bewoners, of bijvoorbeeld even boodschappen met ze zou doen. Maar dat bleek in de praktijk dus anders. In het begin twijfelde ik of dit wel wat voor me was. Maar Danielle heeft me door mijn twijfel heen geholpen. Nu vind ik het geweldig. Het is mooi dat we die extra taken mogen doen.” 
 
Waarom is het nodig? 
“De zorg staat enorm onder druk. Steeds meer ouderen hebben zorg nodig terwijl het aantal zorgprofessionals niet toeneemt”, stelt Danielle. “We zijn bij Livio voortdurend op zoek naar oplossingen om de zorg anders te organiseren. Zorgondersteuners met extra taken en verantwoordelijkheden passen in dat plaatje. Het is een pilotproject waar we bij De Meergaarden vorig jaar mee zijn gestart.” 
 
Wat is jullie ervaring tot nu toe? 
“Heel positief!”, reageert Bianca. “Vooral dat samen zorgen geeft energie. Als je tijdens je werk iets niet vertrouwt, dan trek je aan de bel. We helpen elkaar altijd. Als er bij ons drukte is tijdens het ontbijt, laten andere collega’s hun taken even liggen en worden we geholpen. Daarna helpen wij hen weer op hun routes. Dat er extra taken voor ons bij zijn gekomen, heeft voor meer lucht en flexibiliteit binnen het zorgteam gezorgd. Vooral in de zomer maakt dit een groot verschil. Ja, het voelt goed dat we onze zorgcollega’s werk uit handen kunnen nemen.” 

Danielle vult aan: “De rest van het team is er ook blij mee. Verder is er in de samenwerking onderling niet veel veranderd. Wat wél is veranderd, is dat er meer structuur is gekomen in de extra diensten. Eerst kregen we de bewoners op een papiertje, nu zijn er echt routes. Ook kun je je voorkeuren aangeven. Sommigen vinden het bijvoorbeeld niet fijn om het andere geslacht te moeten helpen. Dat is allemaal bespreekbaar. Wat ook nieuw is voor zorgondersteuners zijn de nachtdiensten. Sinds maart zijn deze erbij gekomen. Dus nu kan de zorgprofessional ook in de nachten rekenen op ondersteuning.” 

Tot slot: hebben cliënten door dat er wat is veranderd? 
“Die merken dat zeker! We horen regelmatig: ‘Mag ie mie vandoage helpen?!’ Bewoners hebben heel goed door wie welke taken doet en dat er wat verandert. Iedereen reageert positief. We hebben nog nooit meegemaakt dat een bewoner zich er niet comfortabel bij voelt. Dus laat die extra taken maar komen.” 

IMG 5647 Bewerkt
dame met roze jurk en telefoon in de hand
Vragen? Bel ons of vul het contactformulier in.

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 - 17.00 uur.

Bel 0900-9200 Contactformulier
Ervaringsplatform in de zorg
Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nl Patiëntenfederatie Nederland Livio wijkverpleging is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Handige Links
  • Wonen
  • Behandelingen
  • Nieuws
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
Informatie voor naasten en mantelzorg
  • Indicatie aanvragen
  • Wet zorg en dwang
  • Logeren voor naasten
  • Algemene voorwaarden aangaan zorgovereenkomst
Dienst
  • LivioPlus Ledenservice
Contact
Bel 0900-9200
  • Privacy
  • Disclaimer
© 2025 Livio