- 20-11-2025 We kunnen het maar één keer goed doen: Heroverweging nieuwbouw Het Saalmerink
- 20-11-2025 'Als ambassadeur zorgtechnologie ondersteun ik collega's in de wijk bij het inzetten van de juiste technologie’
- 15-11-2025 Europese Dag van de Muziektherapie - 15 november
- 06-11-2025 'Je kunt met een issue blijven rondlopen, maar je kunt er ook iets mee doen.'
- 03-11-2025 Een toekomst waarin ouder worden goed georganiseerd is
'Als ambassadeur zorgtechnologie ondersteun ik collega's in de wijk bij het inzetten van de juiste technologie’
Ouderen willen steeds vaker zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Met de juiste ondersteuning kan dat. Dominic Vries is ambassadeur zorgtechnologie. Hij helpt ouderen om met technologie weer meer taken zelf op te pakken. “Ouderen kunnen vaak nog veel meer dan ze zelf denken. Door hen de juiste handvatten aan te reiken, hebben ze minder snel zorg nodig en kunnen ze zo lang mogelijk op eigen kracht leven”.
Het begint in de wijk
Dominic heeft een achtergrond als wijkverpleegkundige. Daarnaast is hij al vier jaar ambassadeur zorgtechnologie bij Livio en inmiddels coördinator van het beeldzorgteam. Dit team ondersteunt cliënten via beeldbellen bij dagelijkse handelingen, zoals douchen of medicatie-inname. Hij heeft de afgelopen jaren zelf ervaren hoe de zorg verandert. “Een paar jaar geleden was ik bij cliënten vooral bezig met steunkousen aantrekken, medicatie geven en wachten tijdens het douchen. Veel gebeurde op de automatische piloot. Maar nu er steeds minder zorgpersoneel is en het aantal ouderen groeit, moet het anders. Inmiddels heb ik gezien dat het ook anders kan. Als ambassadeur zorgtechnologie help ik namelijk cliënten om zo zelfstandig mogelijk te blijven met behulp van zorgtechnologie en hulpmiddelen. Met als gevolg dat we in de wijk ook complexere zorgvragen aan kunnen.
Zorg anders inrichten
Maar hoe zorg je ervoor dat cliënten ook de zorgtechnologie echt gaan gebruiken? “In mijn rol ondersteun ik naast de cliënt ook onze medewerkers bij het leren gebruiken van deze middelen. Samen met zes andere ambassadeurs scholen wij onze collega’s, zodat zij weten welke technologieën er zijn, hoe ze ingezet kunnen worden en wat de voordelen zijn voor de cliënt. In het begin gingen we vaak mee naar cliënten om samen te oefenen. Tegenwoordig doen de wijkverpleegkundigen dit meestal zelf, en heb ik vooral een adviserende rol richting de teams.”
“Wanneer een cliënt vooraf al aangeeft geen hulpmiddel of technologie te willen gebruiken, ondersteun ik collega’s bij het aangaan van het gesprek met de cliënt. Ik merk dat collega’s het soms lastig vinden om iemand die weerstand toont, te overtuigen dat hij of zij het wél zelf kan. Ik geef ze dan een ‘training on the job’. Daarnaast bezoek ik regelmatig de wijkteams om te bespreken waar ze nog tegenaan lopen of waar zorgmomenten anders kunnen. Zorgtechnologie is maar één onderdeel in het proces van zelfstandigheid. Als dat niet lukt, zijn er misschien andere stappen te zetten. Denk aan het inzetten van een mantelzorger of het netwerk".
Cliënten worden zelfstandiger
Niet alleen cliënten, ook medewerkers moesten wennen aan de andere manier van werken. “Het is echt een proces van eerst zien, dan geloven,” vertelt Dominic. “Maar zodra ze merken dat cliënten weer meer zelf kunnen, zijn ze snel overtuigd.”
Voorbeelden zijn er genoeg. “Cliënten kunnen weer zelf steunkousen aantrekken met een hulpmiddel zoals de HelpSoq, medicatie innemen via een digitale medicijndispenser (Medido) of structuur krijgen in hun dag via de digitale fotolijst Luna. Ook bij het douchen wordt technologie ingezet: cliënten bellen vooraf met het beeldzorgteam en melden zich na afloop weer. Zo worden ze op afstand in de gaten gehouden. Als iemand niet terugbelt, gaat er binnen een half uur een medewerker langs om te controleren. Zo blijft de veiligheid geborgd én is de cliënt weer een stuk zelfstandiger.”
We doen het samen
“Het mooie aan het zijn van ambassadeur zorgtechnologie is dat ik collega’s kan ondersteunen bij het inzetten van technologie. De wijkverpleegkundige kent de cliënt en het netwerk, de ergo-coach weet alles over hulpmiddelen en de casemanager is al in een vroeg stadium betrokken. Zo zorgen we er samen voor dat ouderen zo lang mogelijk op eigen kracht blijven leven.
Een positieve verandering
De situatie vraagt om een nieuwe aanpak. Volgens Dominic biedt dat juist kansen: “Het is een mooie uitdaging om weer echt te moeten nadenken: hoe kunnen we het anders doen? De uitdaging ligt nu veel meer in de complexe zorg en het voeren van het juiste gesprek. Dat is een andere manier van zorg leveren. Met als doel dat ouderen zo lang mogelijk, én met plezier, zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.”