Een indicatie aanvragen via het CIZ

Het aanvragen van een indicatie via het CIZ kan een lastig proces zijn. Om u zo goed mogelijk te ondersteunen bij het doen van deze aanvraag, hebben we een gemakkelijk stappenplan voor u samengesteld. 

Voordat u start met de aanvraag, is het verstandig om de volgende documenten bij de hand te hebben:

  • Identiteitsbewijs of paspoort
  • Contactgegevens contactpersonen
  • Contact gegevens van eventuele wettelijke vertegenwoordiger
  • Adresgegevens van de huisarts
  • Polisnummer zorgverzekering

Daarnaast moet u enkele zaken meesturen met de aanvraag. 

  • Doet u de aanvraag voor iemand anders? Dan moet u het machtingsformulier invullen en deze meesturen met de aanvraag. 
  • Een bewijs dat u de wettelijk vertegenwoordiger bent (verplicht indien van toepassing).
  • Kopieën van medische gegevens die belangrijk zijn voor uw aanvraag:
    • (Verplicht) Documenten van een arts of behandelaar waarin staat wat de diagnose is en op welke datum deze is gesteld. Het CIZ moet er zeker van zijn waar de documenten vandaan komen. Zorg daarom dat bijvoorbeeld de handtekening van de arts of behandelaar erop staat, of een logo of stempel van de organisatie waar u de behandeling krijgt;
    • (Verplicht) Een document van een arts/behandelaar over de behandeling(en) die u volgt, het effect van de behandeling, en hoe uw aandoening zich waarschijnlijk ontwikkelt;
    • Een beschrijving hoe het lichamelijk en geestelijk met u gaat en welke zorg u nodig heeft, nu en in de toekomst;
    • Uw zorgplan en/of behandelplan, als u dit heeft.

Heeft u alles voorbereid? Dan kunt u starten met de aanvraag. Via onderstaande knop opent de aanvraagpagina van het CIZ in een nieuw tabblad. Zo heeft u de handleiding en het aanvraagscherm beiden binnen handbereik.

Stap 1 - Inleiding

Open de CIZ aanvraagpagina door op de knop te klikken. U komt direct in op de juiste pagina terecht waar u kunt starten met de aanvraag.

Doe deze aanvraag op uw eigen computer. Zorg ervoor dat u alleen bent en dat vreemden niet mee kunnen kijken. Tijdens de aanvraag vult u persoonlijke informatie in die niet voor anderen bestemt is. 

Lees de informatie op deze pagina aandachtig door en klik onderaan de pagina op "volgende". 

Stap 2 - Persoonlijke informatie

De pagina waar u de persoonlijke gegevens moet invullen opent zich nu. Alle invulvelden waar een * bij staat zijn verplicht. Controleer de gegevens zorgvuldig wanneer u ze invult. Als u klaar bent met het invullen van alle velden klikt u op "volgende".

Stap 3 - Relaties

Op het scherm opent de pagina "relaties". Op deze pagina geeft u alle belangrijke contactinformatie in van uzelf of degene voor wie u de aanvraag doet. 

Indien er een partner is, moet u de gegevens van deze partner invullen. Wanneer de partner niet op hetzelfde adres woonachtig is, zult u ook de juiste adresgegevens moeten invullen.

Het is daarnaast van belang dat u ook tenminste 1 contactpersoon toevoegt. Mocht u nog een contactpersoon kunnen toevoegen, dan kan dit in onder "gegevens 2e contactpersoon" wanneer u het vinkje op "ja" heeft gezet. 

In sommige gevallen is het mogelijk dat er tevens een wettelijke vertegenwoordiger is. Ook deze gegevens zijn belangrijk bij het invullen van de aanvraag. Geef daarbij duidelijk aan wat de rol van deze wettelijke vertegenwoordig is door een keuze te maken uit de antwoorden in het uitklapmenu. U klapt het menu in dit veld uit door rechts in het veld op het pijltje te klikken. 

Controleer de gegevens goed en klik op "volgende". 

Stap 4 - Adres

Op de pagina die nu opent vult u de adresgegevens van degene voor wie de aanvraag gedaan wordt in. Wanneer u het postcode veld en het huisnummerveld hebt ingevuld, laadt de website automatisch het gehele adres in. Controleer dit goed. Klopt het niet wat u ziet? Neem dan direct contact op met het CIZ. 

Indien het woonadres afwijkt van het postadres, of indien degene voor wie de aanvraag gedaan wordt op een tijdelijke adres woont, moet u deze gegevens ook hier invullen.

Wanneer u het vinkje op "ja" zet ontvouwt zich een nieuw adresdeel. Geef bij het postadres aan van wie dit adres is. Indien u voor "anders" kiest, moet u in het veld "toelichting" aangeven wat uw relatie tot dit adres is.
Indien er sprake is van een tijdelijk adres kunt u dit invullen door het vinkje op "ja" te zetten en de gegevens in te voeren. Het is daarbij prettig dat u tevens aangeeft vanaf wanneer er op dit tijdelijke adres verbleven wordt.

Controleer de gegevens goed en klik op "volgende".

Stap 5 - Huisarts

U kunt nu uw huisarts invullen. Dit kunt u op 2 manieren doen. U kunt in het zoekveld de naam van uw huisarts invullen. Indien uw huisarts in het systeem staat, zal de naam naar voren komen. Let op, het zoeken kan even duren. Daarnaast kan uw zoekopdracht meerdere resultaten geven. Kies de juiste huisarts zorgvuldig.

Lukt het niet om uw huisarts te vinden middels het zoeken, dan kunt u de gegevens ook zelf invoeren. Dit doet u door het vinkje in het vakje te zetten bij "Ik heb mijn huisarts niet gevonden en wil dit handmatig invullen". U kunt nu de gegevens van uw huisarts invullen. 

Controleer de gegevens goed en klik op "volgende".

Stap 6 - Verzekeraar

U kunt middels de zoekbalk de juiste verzekeraar selecteren door de naam van de verzekeraar in te vullen in de zoekbalk.
Vervolgens selecteert u de verzekeraar en kunt u het polisnummer invullen van degene voor wie de aanvraag gedaan wordt. 

Controleer de gegevens goed en klik op "volgende".

Stap 7 - Zorgvraag

Op de pagina zorgvraag kunt u aangeven welke zorgbehoefte er is.

Vink eerst het vakje aan bij "Verblijf in instelling (of Wlz zorg thuis)". Vervolgens kunt u in het veld "toelichting" meer informatie delen over de aanleiding van de aanvraag. 

Controleer uw toelichting goed en klik op "volgende".

Stap 8 - Toestemming

In dit deel van de aanvraag volgen enkele vragen die u met ja of nee kunt beantwoorden. Lees de vragen goed en beantwoord deze door op het bolletje bij "ja" of "nee" te klikken. 

Controleer de vragen en antwoorden goed en klik op "volgende".

Stap 9 - Indienen

U kunt uw aanvraag nu nog een keer helemaal controleren. Ook ziet u direct waar u wellicht vergeten bent wat in te vullen. Is alles ingevuld en correct? Dan kunt u de aanvraag nu indienen door op de knop "indienen" te klikken. U komt nu op een nieuwe pagina waar u de aanvraag eventueel kunt printen voor uw eigen administratie. Ook ontvangt u binnen een half uur een email.

Let op, u moet via deze mail de aanvraag bevestigen! U leest tevens in de email hoe u de documenten die genoemd staan aan het begin van deze pagina mee kunt sturen. 

Heeft u na een half uur nog geen email ontvangen? Kijk dan eerst in de map "ongewenste mail", indien de email ook niet in deze map staat kunt u contact opnemen met het CIZ. Zij zullen u verder helpen.